Jeg kom for nylig hjem fra Island med mange oplevelser i bagagen. Jeg har tilbragt 3,5 måned på øen med is, vand og lava. Jeg har vandret på vulkaner, sejlet i fjordene, kørt øen rundt, hvor jeg har set kraftfulde vandfald og gået på en gletsjer.

Hugo og jeg sejlede derop. Og for en god ordens skyld så er Hugo min autocamper. Jeg rejser alene på mine eventyr, så derfor er det altid hyggeligt med en rejsemakker, der gider bevæge sig. Og det er Hugo, der får mig rundt og giver mig et tørt og varmt sted at bo.

Jeg har været på Island mange gange før, både på en 2- og en 3-måneders tur og en masse kortere ture hen over de sidste 5 år. Island har ramt mig på den helt utrolige og storslåede måde. Og jeg ved, at jeg skal tilbage mange gange igen. Så lad mig tage jer med til nogle af de steder, jeg har været.

Turen derop

Færgeturen gik egentlig okay. Det var mest fra Færøerne til Island, jeg var lidt presset over bølgerne. Jeg sov en del på turen og nød at være lidt offline og bare sove. Der er restauranter i forskellige prisklasser og kvaliteter på færgen. En lille biograf og en lille pool.

Jeg har samlet en video her på YouTube, hvor I kan se min færgeoverfart – fra jeg forlader Danmark, til jeg lander på Island. Link til video: https://youtu.be/Ww145SguRO8

Turen derop og tilbage kostede mig og Hugo 18.000 kr. De fortalte mig hos Smyril Line, at de pga. Corona havde ændret deres faste priser til, at det er ’udbud og efterspørgsel’ der bestemmer. Så man skal bare kontakte dem via mail eller telefon, så regner de et tilbud på det givne tidspunkt.

Corona

Nu satser vi på, at den tid er ovre, men kort fortalt skulle jeg 5 dage i karantæne. Men da alle på færgen var testet negative, så talte de 3 dage ombord også som karantæne. Alt gik som smurt, og 2 dage efter fik jeg svar om, at jeg var negativ. Jeg var jublende glad, og eventyret kunne rigtigt begynde.

Østpå og rensdyr

Jeg kørte fra færgen til et sommerhus, fra sommerhus til test og retur. Derefter kørte jeg mod øst mod sydkysten. Jeg synes tit, at øst-Island bliver glemt. Men for mig er det virkelig smukt. Og når man sejler til Island, er det nærliggende at starte der.

Øst Island

Jeg var så heldig! Jeg havde fornøjelsen af at se rensdyr 2 dage i træk. Jeg har snakket med islændinge, som aldrig har set dem. De falder godt ind i naturen, så man skal kigge godt efter. Som natur- og dyrefotograf var denne oplevelse helt fantastisk. Dette var i starten af juni, og der er det ikke så grønt oppe på bjergene, så de lokale siger, at de går og græsser længere nede.

Rensdyr på Øst Island

Jeg har lavet en 4-minutters video med stemninger fra de få dage i øst og, vigtigst af alt, mine oplevelser med rendyrene. Link til video: https://youtu.be/hP2RJZQWvqo

Lava

Island byder bare på rigtigmange naturskønne oplevelser, og meget få af dem koster noget. Jeg kørte mod sydkysten, og der er så meget at opleve, men jeg havde et mål! Og det var vulkanen ovre vestpå. Men jeg vender tilbage til sydkysten nogle gange på denne tur.

Den 19. marts 2021 i Geldingadalur-området startede vulkanen. Endelig kom dagen, hvor jeg skulle ud at opleve vulkanen. Jeg havde ventet på dette øjeblik, siden den kom i udbrud! Turen fra parkeringspladsen og op til, hvor jeg stod det meste af aftenen, var en gåtur på cirka 4 km. Man kan jo diskutere, om stigningen er stejl eller ej! Nogle vil synes, det er nemt, og andre vil synes, det er hårdt. Jeg var en af dem, der måtte stoppe op et par gange og svede med meget høj puls.

Vulkanen i Geldingadalur-området

Men det var det hele værd. Jeg husker det, som var det i går. Det gav et sus at se lavaen flyde ud. At mærke varmen, der kom med vindens pust, var så surrealistisk. Der er så store naturkræfter bag, og jeg er meget fascineret over, hvordan Island er skabt over mange år.

Jeg sendte min drone afsted 3 gange. Det kildede i maven, og jeg var nervøs. Jeg har lavet den her YouTube-video med stemninger fra den 10. juni 2021. Der er video fra land, men også en masse optagelser med dronen over og omkring vulkanen. Du kan se min video her fra land og fra luften. Link til video: https://www.youtube.com/watch?v=2XxD9PX0SnA

Sydkystens magi

Jeg kan godt forstå, at mange tager den tur, hvis man ikke så har meget tid. Jeg har selv vist min far og mor sydkysten over 5-6 dage. For man kan se meget på kort tid. Jeg vil nævne nogle af de steder, jeg nyder, når jeg besøger Island.

Seljalandsfoss-vandfaldet

Dette vandfald er et af de mest kendte i Island og ligger lige ved ringvejen. Det er et must at stoppe op her. Det er et af de eneste steder i naturen, jeg har oplevet, at man skal betale for parkering. Vandfaldet er 65 meter højt, og der går en sti rundt bagved. Det er en kort tur, men tag ordentligt fodtøj på, da det kan være glat og mudret. Og evt. også regntøj, hvis du ikke ønsker at blive gennemblødt.

Gljufrabui-vandfaldet

Dette vandfald ligger lidt skjult i en smal kløft, så det kan være svært at få øje på. Det ligger faktisk kun ca. 10 minutter fra Seljalandsfoss. Det var min første gang der i år. Tænk, at det var gået min næse forbi. Og det fede er, at der ligger en campingplads lige derved. Så kan man opleve både Seljalandsfoss og Gljufrabui på gåben derfra. Her skal man have regntøj på, for der er så meget vand i luften. Jeg stillede mig op på den store sten, og min mor tog nogle billeder. Der er meget livsbekræftende, i hvert fald for mig, at mærke Islands kræfter så tæt på.

Seljavallalaug Swimming Pool

Vandreturen derud er ca. 1 km og meget smuk. Man går mellem bjergene, hvor klipperne nogle steder har smukke formationer.

Seljavallalaug er en 25 meter lang udendørs pool. Poolen er en af ​​de ældste svømmebassiner i Island, og den blev bygget i 1923. Poolen er dejligt varm, men ikke virkelig varm. Der er alger i bunden, så jeg holder bare fødderne oppe. Det er lidt glat, men det er jo helt naturligt. Man kan skifte tøj der, men det er på ingen måder luksus. Det er bare et rum med nogle knager. Men det, jeg elsker ved det sted, er at nyde naturen omkring. Den pool ligger så fantastisk, og det var skønt at kunne give min mor den oplevelse. Og det hele er gratis. Men man kan lægge penge i en beholder, hvis man vil støtte tiltaget.

Skógafoss-vandfaldet

Et meget kraftfuldt og bredt vandfald på 60 meter, som man kan komme helt tæt på og få et meget vådt støvbad i. Jeg valgte selv at gå helt op og blive blæst igennem i regntøj. Det gav en fed følelse i hele kroppen og en følelse af at være lille mod de store naturkræfter. Og godt, at jeg bare kunne gå ned i Hugo og skifte.

Ved siden af vandfaldet er der 400 trappetrin op, så man kan se vandfald foroven og se det frodige landskab og sorte strande på afstand.

Fra Skógar kan man vandre på en 23 km lang vandrerute langs floden Skógá over Fimmvörðuháls.

Man går imellem de to gletsjere Eyjafjallajökull og Mýrdalsjökull, og man kan gå helt hen til Þórsmörk.

Der er en campingplads lige ved vandfaldet, hvor Hugo og jeg har overnattet nogle gange. Det er fantastisk at nyde vandfaldet om aftenen og om morgenen, når andre sover. Jeg var heldig at se det uden en masse mennesker.

På hesteryg ved Skógar

Hvis man vil ud at ride, så kan det varmt anbefales ved Horse Rental Ytri-Skógar tæt ved vandfaldet. Jeg fandt dem ved en google-søgning og endte med at ride der 2 gange.

Første gang var jeg afsted med min mor, og det var så smuk en tur med lupiner og ridetur til to vandfald. Det er en skøn måde at se og opleve et område på på en helt anden måde. Og islandske heste har noget særligt over sig.

Vi runder af for i dag, men jeg fortæller videre i næste del om Island.

Og husk, jeg fortæller kun om nogle af de skønne steder, jeg har besøgt på Island. Det ville blive en roman, hvis du skulle med på hele rejsen. Så husk at research videre, hvis du selv skal derop. Der er mange perler.

Rullende hilsner
Anja Robanke

Jeg har solgt alt, hvad jeg ejer og forfulgt min drøm om en livsstil på vejen med få ejendele. Jeg bor i min autocamper Hugo, og her arbejder jeg som grafiker, foredragsholder og fotograf, samtidig med jeg kører rundt og oplever naturen herhjemme og i udlandet. Anja er tilknyttet Alt om Autocamperen som freelance skribent.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her