En fredag eftermiddag i januar besøgte vi Autocamp i Låsby. Målet var at se 2021-udgaven af HYMER BMC I680, og vi må bare konstatere, at der er tale om en “high-end” luksus autocamper. Når man træder ind i autocamperen, betages man af den finesse og fuldkommenhed som HYMER’en udstråler.

Mercedes-Benz står for kvalitet og komfort

Der er tale om et Mercedes-Benz Sprinter-chassis, som er specielt udviklet af HYMER. Det er ekstra let og stabilt, hvilket er medvirkende til at øge sikkerhed og kørekomfort. Motordelen er en Mercedes-Benz Sprinter med 177 hk. Autocamperen har en længde på 739 cm, højde på 296 cm og en bredde 229 cm. Køreklar vægt på den udstillede model er 3260 kg, og totalvægten er 4430 kg, hvilket betyder, at den kræver stort kørekort.

Den er udstyret med en elektronisk håndbremse, og derfor skal man ikke “kæmpe” med håndtaget, som man kender fra en ordinær håndbremse. Man kolliderer heller ikke med førerstolen, når håndbremsen betjenes, eller stolen drejes rundt.

Sikkerhedspakken er attraktiv, og du får adaptiv fartpilot, som omfatter et avanceret førerassistentsystem, der automatisk justerer hastigheden for at opretholde sikker afstand til køretøjer foran. Bilen er ligeledes udstyret med automatgear 9G-Tronic-system, hvilket jeg kan skrive under på, er stærkt vanedannende.

Bodelen indbyder til et komfortabelt ophold

Der er naturligvis de to yderst behagelige drejestole med rigelig plads til at gøre sig det behageligt, en lækker lounge-afdeling med vinkelsofa og en ekstra stol, så man ganske bekvemt kan sidde fire voksne omkring spisebordet. Bordet kan naturligvis drejes og vinkles i forskellige retninger.

Det behagelige interiør gør det nemt for dig, hurtigt at føle dig godt tilpas. Og uanset hvordan du vender og drejer det, så  kommer du ikke til at mangle plads, komfort og lys.

Køkkenafdelingen udmærker sig ved rigtig god afsætningsplads omkring de tre gasblus, som er sat på række og dermed giver god plads på kogearealet. En meget funktionel køkkenafdeling med særdeles god skabsplads med varierende højde, så de høje flasker kan stå oprejst. Køleskabet rummer 142 liter inkl. frostboks.

Toilet- og bruserum er adskilt og placeret overfor hinanden, og døren kan lukkes i en position, så der er privatliv og rigtig god plads både i bredden og i højden (194 cm).

Soveafdelingen er med to store enkeltsenge, som på traditionel vis og med et enkelt greb kan laves om til en stor dobbeltseng. Forrest er der en sænkeseng, som kan sænkes langt ned og er meget stabil i sovepositionen.

Effektiv dobbeltbund

Dobbeltbunden er dyb og særdeles godt og hensigtsmæssigt udnyttet, og batteripakken er placeret i dobbeltbunden, hvor der er plads til at montere 3 batterier. EBL-blokken er også hensigtsmæssig placeret i dobbeltbunden, og det giver et godt overblik og nem håndtering af sikringer m.v.

En meget stor garage, hvor der virkelig er god plads og den gode nyhed er, at aflåsning af garagedørene er integreret i autocamperens fjernbetjente låsesystem.

Den store garage giver masser af plads. Her kan uden problemer placeres 2 cykler sammen med alt andet nødvendigt grej.

Udvendig er der i øvrigt også adgang til dobbeltbunden via en luge, som giver flere muligheder for opdeling af ekstraudstyr såsom fiskegrej, sportsudstyr eller lign.

Konklusion

En virkelig lækker autocamper, der med rette vil vække opsigt. Den er meget strømlinet, og komforten er helt i top ─ design og materialevalg er fra øverste hylde.

Der er dog alligevel ganske få ting, som jeg ville have gjort anderledes. Det skal dog siges, at der er tale om en helt igennem subjektiv udmelding. Selve karosseridelen og taget er af aluminium. Her ville jeg have valgt en glasfiber-løsning. Frontruden og sideruderne i førerdelen er ikke termoruder, og skal man bruge autocamperen om vinteren, kan det ikke udelukkes, at der kan komme kuldeindfald ad denne vej. Dette kan dog imødekommes med en udvendig isoleringsmåtte, som også kan tilkøbes.

Det indvendige loft er af et hårdt materiale, hvor jeg ville foretrække en blød loftsbeklædning, der giver en anden følelse, når man sidder i autocamperen, og jeg vil tro, at det ved kørsel også giver mindre støj.

Alt i alt en super lækker autocamper, der med de nye tiltag bliver trendsætter for mange andre producenter af autocampere. Det faktum, at det er med en Mercedes-Benz motor, gør, at det ikke bliver meget bedre.


Kontakt Autocamp


Autocamp A/S
Århusvej 10A
8670 Låsby
Tlf: 7025 4300



Om Autocamp

Autocamp, som ligger i Låsby mellem Århus og Silkeborg, sælger og servicerer autocampere, og virksomheden har med sin mere end 20-årige historie og erfaring opnået status som Danmarks største specialværksted for autocampere. Her udføres reparationer og istandsættelse af autocampere, og den store lounge giver dig mulighed for at vente, mens din autocamper er under kærlig behandling af de dygtige folk på værkstedet.

Autocamp, som er grundlagt af Johannes Dahl, startede i lokaler i Tilst ved Århus, men flyttede i 2006 til nybyggede lokaler, der er indrettet med et showroom på hele 1.680 m2 og et topmoderne værksted på 840 m2. Virksomheden forhandler mærker som Adria, Carado, Eura Mobil, Hymer, Karmann-Mobil og Concorde.

Autocamp har i januar 2021 indledt generationsskifte. Lasse Petersen og Torben Bechmann Anthony er nu medejere af Autocamp med henblik på senere helt at overtage virksomheden. I marts 2021 omdannes Autocamp Aps til et aktieselskab.

Det store team af folk i både salg, administration og på værkstedet kan hjælpe dig med rådgivning, når du skal vælge den rigtige autocamper, og de vil gøre alt for, at du får en god indkøbsoplevelse.

Jan er pensioneret fra Forsvaret. Jan har tilegnet sig mange kompetencer, blandt andet via udstationeringer og udsendelser til forskellige verdensdele i forbindelse med jobbet hos forsvaret. Jan og hans kone Bente har selv autocamper. De har kørt autocamper i rigtig mange lande. Jan er tilknyttet Alt om Autocamperen som freelance skribent.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her