Denne rejsebeskrivelse i 3 afsnit beskriver vores 2½ måneders tur til Grækenland, fra midt august til sidst i oktober 2021. Beskrivelsen er opdelt i 3 selvstændige afsnit / beskrivelser, som kan læses hver for sig og som hver især kan bruges som inspiration til en rundtur i de pågældende lande. For hvert afsnit er der indsat et link til et Googlekort, der viser den omtrentlige rute.

De 3 afsnit er:

• Afsnit 1. Danmark – Østrig
  • Afsnit 2. Italien
  • Afsnit 3. Grækenland

Grækenland

Ruten fra Epirus til Sivota i Google Maps

Endelig Grækenland igen – vi har rejst i landet mange gange før; men det er første gang i autocamper. Denne gang bliver turen et mix af dejlige gensyn og nye områder. Vi ankom med færgen til Igoumenitsa sent om aftenen den 11. september og vi havde udset os den lille kystby Plataria som det første stop i Grækenland. Link til rute: Rundtur i Epirus – til Sivota.

Selvom det er midt i september, havde vi omkring de 30 grader, så vi tog lige et par afslappende dage i Plataria, hvor vi boede på en lille AC-plads i udkanten af den lille by og lige ned til stranden.

Friskfanget fisk og Retsina, på stranden i solnedgangen – så bliver det ikke bedre.

Friskfanget fisk i solnedgangen i Plataria

Første destination efter Plataria blev et område i Pindusbjergene, som kaldes Zagoria. Området består af 46 små bjerglandsbyer spredt rundt i den flotteste og vildeste natur, som landet kan byde på. Byerne fik først vejforbindelse med omverden langt oppe i sidste århundrede. Læs om Zagoria her: Zagoria

Vi har været her flere gange før, så det er dejlige gensyn med byer som Megalo Papingo, Vikos, Monodendri og mange flere og ikke mindst med den imponerende Vikoskløft, som vi har planlagt at vandre igennem fra Monodendri til Vikos. Det er en hel dags hård vandring, som man kun skal give sig i kast med, hvis man er i god fysisk form og vant til vandring i uvejsomt terræn. Området her kunne der skrives en bog om; men vi skulle jo gerne have plads til resten af vores tur i Grækenland, så derfor vil jeg nøjes med lidt udvalgte billeder og nogle links. Flot Dronefilm fra Vikoskløften. (hav tålmodighed med reklamen) Link til: Vikos kløften.

Torvet i Monodendri, her laver de verdens bedste cheespies
Klosteret ved Voidomatisfloden udspring i Vikos

Ovenfor Monodendri er der et udsigts-punkt, som man kan køre næsten helt hen til. Find det her: Oxya Viewpoint. Derfra er der en imponerende udsigt ned over Vikoskløften og undervejs derop kommer man gennem Stone Forest. Flere muligheder for fricamping op ad denne blinde vej.

I bunden af kløften, ved det lille kloster, udspringer Voidomatisfloden. Over en strækning på ca. 100m vælter floden ud af bjerget. Det reneste drikkevand ved ca. 4 grader.

Området er kendt for de gamle stenbroer og for de fantastiske vandremuligheder. Kommer du dertil, må du ikke gå glip af Papingo Rock pools. Du finder dem midt mellem Megalo og Micro Papingo.

Kig også på denne YouTube film fra Papingo og omegn Papingo from above.

Som det fremgår af kortet, tog vi en rundtur i Zagoria, via Pades til Konitsa. Det er smalle bjergveje, stort set uden trafik, i gudesmuk natur. Der er ingen campingpladser eller autocamperpladser i Zagoria, men i Park4night, finder man masser af p-muligheder, hvor man også fint kan overnatte. Hvis du planlægger en tur hertil, må du gerne kontakte forfatteren for mange flere tips og detaljer.

En af de mange flotte stenbroer i Zagoria

Sivota til Delphi

Ruten fra Sivota til Delphi i Google Maps

Fra Zagoria området kørte vi sydpå, gennem bjergområdet tæt på Albanien til Sivota, som er et kendt chartermål. Link til ruten i Google Maps: Sivota – Delphi

Egentlig var det meningen at køre over Antiro-broen til Pelopones, men med mere end 30 grader de fleste dage her i slutningen af september, synes vi ikke lige, at der var grund til at køre længere sydpå.

Derfor blev retningen sat mod Delphi, hvor vi også var med campingvogn i 1995. Også dengang boede vi på en lille campingplads, Delphi camping, mellem byerne Delphi og Hrisso.

Billederne herunder er fra vores fantastiske plads på Delphi camping. Der er både pool og en god og billig restaurant på pladsen.

Delphi Camping, turens bedste plads
Delphi Camping, pool med udsigt

Den helt hypnotiserende udsigt fra vores plads på Delphi camping. Først byen Hrisso, derefter I dalen store olivenlunde, hvoraf en stor del tilhører familien, som også ejer campingpladsen. I øvrigt samme familie, som da vi var der i 1995.

Udsigten fra Delphi Camping

Byen man ser i bugten, er Itea og lidt længere væk, i den næste bugt Galaxidi. I varmedisen i det fjerne, ser man bjergene på Pelopones. Se YouTube film der fra: Delphi camping

Delphi, var det ikke der, Oraklet sad? Jo det var det og det knytter der sig en sjov historie til: Appolontemplet i Delphi blev bygget ca. 500 år fvt.  Og i templet sad oraklet, som hed Phytia på en skammel over en revne i gulvet, hvorfra der steg ildelugtende dampe op. Herfra gav hun sine orakelsvar mens hun var godt bimmelim af at indhalere gasserne. Phytion betyder rådne på græsk og hun fik sit navn fra den rådne lugt af svovl der var omkring hende. Pytonslangen har sit navn af samme grund – den skulle lugte fælt, når den fordøjer et stort måltid.

Det arkæologiske site i Delphi bør du besøge – det er lige så imponerende som Akropolis i Athen, men det ligger bare meget smukkere her midt i Parnassos bjergene. Jeg vil ikke trætte en masse billeder ind derfra, men i stedet opfordre til at se denne lille YouTube film fra Delphi.

Delphi til Piræus

Ruten fra Delphi til Piræus i Google Maps

Link til rute i Google Maps: Delphi – Piræus

Efter nogle dage med afslapning, tøjvask og cykelture (el) på denne skønne plet, begyndte temperaturen at falde og udsigten lovede 20-25 grader – mere passende til et besøg i Athen.

Det er småt med campingpladser i Athen og der er ikke nogen AC-pladser i byen, så vi havde besluttet os til at bo på en indhegnet p-plads midt i Piræus (P4N), tæt på Metroens endestation. Her boede vi 3 nætter, mens vi udforskede Athen og Piræus. Der var naturligvis bystøj, men vi følte os helt trygge.

Pladsen er i Park4Night Private car park. Du skal ubetinget ringe / skrive et par dage i forvejen. Ejeren Maria taler fint engelsk og er meget serviceminded.

Athen

Athen, kan der skrives mange sider om, for der er uendeligt meget at opleve. Det vil jeg dog undlade og i stedet blot sige at vi havde et par dejlige dage, hvor vi travede mange km. rundt i Athen – Akropolis, Plakaen, Monastiraki, osv.

Athen til Pelopones og Chalkida

Link til ruten i Google Maps: Athen – Pelopones – Chalkida

Efter dagene i storbyen trængte vi til noget mere landligt og til mere af den flotte natur som landet byder på. Ruten blev lagt ad småveje ned langs Pelopones østkyst, forbi øen Poros og byerne Tolo og Nafplion og derefter nordpå igen til Chalkida.

Billedet herunder er taget fra vores gratis overnatningsplads i Galatas, lige overfor øen Poros.

Galatas, gratis plads med udsigt til øen Poros

Der sejler en lille pendulfærge til Poros, så det var helt oplagt at spænde elcyklerne af og tage dem på en heldagstur rundt på Poros. Der er meget sejlerturisme i Poros by, men så snart, man kommer udenfor bygrænsen, har man den flotte natur for sig selv.

Poros havn

Endnu en gratis strandplads undervejs mod Nafplion og den skulle vi kun dele med én anden camper.

Gratis strandplads undervejs til Nafplion

Dette var et beskedent udvalg af steder fra vores tur på det østlige Pelopones. Der er så uendeligt meget mere at opleve. Hvis du kommer forbi dette hjørne af Pelopones, er der en spændende tandhjulsbane der er en omvej værd. Det er banen mellem Kalavryta og Diakopto, Link til: Kalavryta – Diakopto railway. Lad f.eks. bilen stå i Diakopto, tag banen til Kalavryta, nyd byen og en god frokost, inden du kører tilbage med toget.

Hvis det er muligt, så prøv at gå ud at spise søndag middag. Der har husmødrene fri og familierne spiser ude. Vælg det samme at spise som dem.

Denne gang blev vendepunktet Nafplion, hvorfra vi kørte nordpå med retning mod Chalkida, som ligger der, hvor man ad en bro, kan køre til Grækenlands næststørste ø Evia.

Udsigten fra dagligstuen i Chalkida, hvor vi boede på en p-plads

Fra Evia til Pelion halvøen

Link til ruten i Google Maps: Evia – Pelion halvøen

2021 var et katastrofeår mht. skovbrande i Grækenland. Vi kørte igennem store, mere eller mindre forkullede områder nord for Athen, men det var ingenting i forhold til det, vi oplevede på Evia. Omkring 50.000 hektar gammel skov og adskillige landsbyer blev flammernes bytte. Vi kørte gennem en stor del af det ramte område i øens nordøstlige ende. Det var ret deprimerende, så vi brugte ikke så meget tid som planlagt på øen. Vi må komme tilbage om nogle år, når det hele er blevet grønt igen, for der er ingen tvivl om, at det er en smuk ø.

Vi tog færgen fra Agiokampos til Glyfa og fortsatte til den lille havneby Achillio, hvor vi i styrtregn fandt en plads for natten på havnen.

Havneplads i Achillio

Da det klarede op næste morgen, kunne vi nyde udsigten til Pelion halvøen, som er målet for de næste dage.

Hovedbyen for området vi er på vej til, er Volos. Den har vi tidligere besøgt og da det er en ret stor handelsby med begrænset charme, vil vi hellere fortsætte til nogle af de små landsbyer i bjergene på halvøen. Den første af byerne vi besøger er Makrinitsa, som også kaldes ”Grækenlands balkon”. Det forstår man, når man er der, for den ligger på en stejl bjergskråning over Volos.

I forbindelse med et besøg i Makrinitsa vil jeg lige advare om at køre den direkte vej fra Volos derop. Det første stykke er ok, men når man kommer op til byen, som strækker sig flere hundrede meter ned ad skråningen, bliver vejen ensporet, med meget skarpe sving og så stejl at igangsætning med en tung camper ikke var mulig. Der kom en modkørende, som vi var nødt til at stoppe for og så kunne vi ikke sætte i gang igen, men måtte bakke ned på et mere fladt stykke for at få tilløb. Læs mere om Makrinitsa her: Makrinitsa.  Og kig på en YouTube film her: Makrinitsa – film

Kør IKKE denne vej til Makrinitsa
Vælg i stedet denne her, via Plataria, som er meget bedre

Parker f.eks. her: Plads mellem Makrinitsa og Plataria Man kan ikke parkere med en camper på torvet i Makrinitsa.

Makrinitsa er en af de mest spektakulære landsbyer i Grækenland, men kør også en tur på langs af bjergkæden og besøg de mange landsbyer med deres fantastiske udsigter over Volos bugten. Også her har vi været før, så vi holder lidt igen med at køre sydpå på halvøen – også fordi vejret nu først i oktober er blevet meget regnfuldt. Vi skal være hjemme i Danmark sidst i oktober, så det er også på tide at vende snuden hjemad, når der også skal være tid til oplevelser på hjemturen.

Makrinitsa midt i en regnvejrssky

Men det klarede heldigvis op igen.

Opklaring over Makrinitsa – udsigt over Volos

Hvis du på din rundtur på Pelion kommer til Milies, bør du besøge denne bager: Bageren i Milies. De laver nogle fantastiske cheesepies og oliven pies.

Der er en veteranbane fra kysten til Milies, link til: Veteranbane, Ano Lechonia – Milies. Så hvis du bor ved kysten, kan du lave en fin dagtur med tog til Milies.

Camping Sikia, hvor vi boede på Pelion, er en fin plads med egen strand og restaurant. Helt nye og meget fine toiletfaciliteter.

Der er meget at se på Pelion halvøen, så hvis du gerne vil have et længere ophold, er det et fint sted at bruge som udgangspunkt for rundture på halvøen.

Pelion

På tværs af Grækenland, Pelipo – Igoumenitsa

Link til ruten i Google Maps: På tværs af Grækenland, Pelion – Igoumenitsa

Ruten fra Pelipo til Igoumenitsa fra Google Maps

Turen på tværs af landet blev lagt via Kalambaka / Kalabaka, hvor man finder de fantastiske Meteoraklostre. Klostrene ligger alle på bjergtoppe i et helt forunderligt landskab. Brug et par dage på at besøge klostrene – det er en stor oplevelse og de har åbent for besøgende på skift. Læs meget mere om Meteora her: Meteora.  Tag dig også tid til at se filmen, som er med i linket.

Metsovo

Desværre var vejret ikke med os, da vi var der, så vores billeder kunne være bedre. Kig i stedet på dem i linket ovenfor. Der er flere campingpladser i området.

Fra Kalambaka gik det videre ad den gamle landevej til endnu en Bjergby – Metsovo. Man kan godt køre ned i byen og parkere på torvet – hvis der er plads; men vi valgte at parkere ved sportspladsen ovenfor byen (P4N) og så gå ned i byen ad de stejle trappegader.

Byen er kendt for sine tæpper og for ost. Faktisk kaldes byen for Grækenlands osteby. Der er flere ostebutikker i byen. Ham der ejer butikken herunder, taler fint engelsk og er ikke nærig med smagsprøverne.

Ostemanden i Metsovo

I dag er der en fin motorvej fra Metsovo via Ionanina til Igoumenitsa, men vi holdt os nu til den gamle landevej, som vi havde næsten for os selv. Det er rart, for det giver meget bedre muligheder for at nyde den fantastiske natur her i Pindus bjergene og for stoppe helt op, når udsigterne er bedst. Vores dagtur gik fra Kalambaka til frokost i Metsovo og videre til den spændende gamle by Ionanina, hvor vi boede på en betalings-parkering midt i byen og med udsigt over søen. Link til: YouTube video fra Ionanina.

Ionanina

Så er det blevet 12. oktober og for alvor tid til at komme hjemover. I Igoumenitsa fik vi købt færgebilletter til Brindisi, fik vasket bilen og nød eftermiddagen på stranden udenfor byen, inden vi om aftenen skulle sejle.

Venter på færgen ved Igoumenitsa

Det var så slutningen på denne beretning fra Grækenland. Hvis du har lyst til at følge os hele vejen hjem, kan du læse om turen fra Brindisi til Brenner i del 2 – Italien og om turen fra Brenner til Silkeborg i del 1.

Jeg håber at rejsebeskrivelsen har givet lyst og inspiration til selv at komme afsted

Med venlig hilsen og god rejselyst
Niels-Jørgen Jensen

Billedgalleri fra turen

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her