Cliffs of Moher

Følger stadig Wild Atlantic Way og et af højdepunkterne her, er et besøg ved Cliffs of Moher. Noget af en attraktion med masser af turistbusser og entré for at se den flotte og bestemt seværdige kyststrækning.

I weekenden tog vi en slapper på Tom Malones camping i den lille by Milton Malbay, nød solen og vinden, grillede og lavede absolut ingenting. Efter et par dage i solen, kørte vi videre ned til Shannon fjorden, som vi sejlede over med en lille færge. Med 2500 km på atlanterhavsvejen og ”kun” 3 uger til rådighed, er man nødt til at springe noget over. Det gjorde vi så med Limerick. I stedet nåede vi den dag helt til byen Dingle, på halvøen af samme navn.

Dingle er ikke så stor, men med masser af kunsthåndværker butikker og restauranter og så selvfølgelig masser af turister og god stemming.

Dingle by

På rundturen på Dinglehalvøen, som vel var på ca. 150 km, kom vi forbi et ret nyt og spændende museum for de små og nu ubeboede øer, Blasket Islands. Link til: The Great Blasket Museum.

På øerne, hvor man har klaret sig selv og hvor eneste forbindelse til fastlandet var med robåd, var der var en stærk tradition for musik og storytelling. Fortællingerne blev på et tidspunkt skrevet ned, så det barske liv er veldokumenteret. Efter anden verdenskrig begyndte de unge at rejse til det forjættede land America og i 1953 måtte de sidste beboere opgive og forlade øerne

Museum for Blasket Islands

Sidste nat på Dingle halvøen fandt vi en fin bade-/surfer strand som det perfekte overnatningssted.

Overnatningssteder på denne del af ruten:
Link til: Miltown Mallbay
Link til: Dingle

Kilwickadownig – Keakill

Link til Google maps: Kilwickadownig – Keakill

Fordelt over et par dage kørte vi igennem Ring of Kerry (ca. 180 km) som nok er den mest kendte turistrute i sydvest Irland. Den er også meget smuk, så helt berettiget. Trafikken var Ok. Vi havde frygtet mange turistbusser, men det var kun få, vi mødte. Vi supplerende turen med Ring of Skellig, som turistbusserne ikke kommer til, da vejene ikke er brede nok. Det er om muligt en endnu smukkere rute. Skellig Øerne ud for spidsen af Kerry halvøen, som i dag er ubeboede, er blevet brugt til optagelse af Starwars film. Link til: Skellig Islands i Starwars

Kerry Cliffs fra Ring of Skellig

På den største af øerne, opførte munke i 588 klosteret Skellig Michael i 260 m højde. Du kan se det på denne YouTubefilm: Skellig Michael

En tur til øen og klosteret på toppen ville være enestående, men desværre kendte jeg ikke til det på forhånd og alle afgange med de små både var udsolgt flere uger frem. Se mere her: Skellig Michael Cruices. Skulle vi komme i nærheden en anden gang, er et besøg på Skellig Michael et must.

Vores næste overnatning blev i en lille flække med 200 indbyggere, ved navn Keakill. Der var der en enkel AC-plads med udsigt over floden til en slotsruin. Da vi efter aftensmaden fik lyst til at gå en tur, kom vi tilfældigvis forbi Collins pub og mens vi nød vores Pint, begyndte lokale musikere pludselig at strømme ind på pubben ca. kl. 21.30. De pakkede ud og gav os og alle de lokale en super dejlig aften. De kan nu noget med deres stærke og levende musiktradition her.

Traditionel folkemusik på pubben, Keakill

Overnatningssteder på denne del af ruten:
Link til: Glenbeigh
Link til: Skellig Ring _ Ring of Kerry
Linkt til: Keakill

Keakill – Rosslare

Link til Google maps: Keakill – Rosslare

Wild Atlantic Way’s i alt 2.500 km stoppede ved Kinsale og vi har jo kun kørt dele af ruten fra nord til syd, men nok til at være vildt begejstret. Virkelig et godt, gennemført turist-initiativ, der leder frem til mange lidt afsides beliggende og helt særlige naturskønne steder.

Her på sydkysten er omgivelserne nu noget mere afdæmpede og det er primært landbrugsland med kornmarker, masser af kartoffelmarker og jordbær mm.

Vi ankom fredag eftermiddag til Cork (Irlands 2. største by) og fandt en fin p-plads ved floden. Cyklede lidt i området langs floden og besøgte et streetfood marked og købte lidt sushi med hjem. Lørdag cyklede vi ind til byen, som ikke er specielt charmerende, men et besøg på Det Engelske Marked kan bestemt anbefales. Markedet stammer tilbage fra ca. 1780 og er den dag i dag et meget aktivt marked med masser af slagtere, frisk fisk, ost, brød mm.

Det engelske marked i Cork

Sidst på eftermiddagen kørte vi videre til Dungarvan, og blev der i 2 nætter på en autocamperplads lige ud til vandet og tæt på byen. Der var nok 15 campere der. Og så endda med tømme/fyldested til kun 10€ pr. nat. Dem er der ikke mange af her.

Søndag, i nogenlunde tørvejr besluttede vi at cykle en tur på en nedlagt banesti fra Dungarvan til Waterford, i alt 46 km. på Waterford Green Way. Den var i meget fin stand og bød på lidt spændene kørsel gennem en totalt mørkelagt tunnel.

Mandag, hvor vejret var noget bedre igen, fortsatte vi til Waterford, som er Irlands ældste by og en by hvor vikingerne har domineret.

Fin, hyggelig by ved floden og med en del kunst i gaderne. Sov på en stille P-plads i midtbyen sammen med 3-4 andre campere.

De sidste dagsetape i Irland blev de ca. 85 km langs sydkysten til Rosslare, hvorfra vi skulle med færgen retur til Fishguard.

3 skønne uger og 2400 km. blev det til i Irland.

Overnatningssteder på denne del af ruten:
Link til: Cork
Linkt til: Dungarvan
Link til: Waterford

Fishguard – Oxford – Dover

Link til Google maps: Fishguard – Oxford – Dover

Tæt på færgen i Fishguard i Wales er der en fin plads til overnatning, som vi også brugte på udturen, så den styrede vi ind på lige fra færgen.

Fra Fishguard kørte vi til Dover via Oxford, som vi vil se på vej hjemover og hvor vi derfor tog et par overnatninger ved Red Lions Pub i en stille forstad, 4-5 km. fra centrum. Vi cyklede ind til byen begge dage og besøgte bla. Det flotte Cristchurch College, som bl.a. Er kendt fra Harry Potter filmene og fra Inspector Morse. Det blev også til en cykeltur langs Themsen, som har sit udspring ikke så langt fra byen.

Christchurch College

Overnatningssteder på denne del af ruten:
Linkt til: Red Lions Pub

Efter den korte sejltur fra Dover til Calais gik det hjemover, dog med en overnatning mellem Gent og Brugge og, traditionen tro, ved Horster Mühle, syd for Hamborg.

Regnskabets time

Vel hjemme igen, har jeg lavet et lille turregnskab.

Vi kørte i alt 7.000 km på 8 uger og bilen har kørt 10,9 km/liter. Det er lidt kortere end de normale 11,3 km/liter, når vi er på langtur. Skyldes nok mange km i lavt gear på langsomme smalle veje. 642 liter diesel blev det til. Vi brugte diesel for 11.000 kr. Vi har i gennemsnit betalt 17 kr./liter

Vi har brugt ialt 26 liter gas, til en gennemsnitspris på 8 kr./liter, i alt 208 kr. (Fyldetank)
(Vi har oliefyr og absorbtionskøleskab)

Vi har været tilkoblet landstrøm 2-3 gange og vi har ikke manglet strøm på noget tidspunkt. Vi har ikke solceller, men vi har 2 AGM-batterier på hver 90 Ah.

Vi har brugt i alt 4.800 kr. på overnatninger, det er 85,7 kr. / nat i gennemsnit. 33 var betalingspladser og 23 gratis. Det var svært at finde gratis pladser i England og mange pladser var meget dyre. Vi kørte mest efter de billigere farmcampings.

Vi brugte 6.900 kr. på færger.

Totalt forbrug på turen blev ca. 50.000 kr. på 8 uger, alt inkl. for 2 personer. Derfra kan man så trække sit normale forbrug, når man er hjemme, for at finde den reelle merpris ved rejsen.

Alt i alt blev det den dyreste af de langture, vi har været på hidtil, men alle pengene værd. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til rejsebeskrivelsen, er du velkommen til at skrive til mig på njj.jensen@gmail.com.

Venlig hilsen og god rejselyst
Niels-Jørgen Jensen



Niels-Jørgen Jensen
Pensioneret kvalitets specialist fra VELUX , hvor jeg har arbejdet gennem mere end 30 år. Mit job indebar mange rejser, primært i europa, men også til fjernøsten og USA.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her