De sociale medier er vigtige og stærke platforme, når der skal kommunikeres til en stor gruppe mennesker her og nu. Ofte kan man få den fornemmelse, at der er tale om et skafot eller direkte et alternativt gadens parlament. Man kan føler sig fristet til at lade sig rive med af en stemning og med en deraf upassende retorik. Når det sker, så mister de sociale medier helt sin berettigelse som et oplysende medie, og de forkerte konklusioner vil måske blive draget.

Uheldig udtalelse

I slutningen af oktober måned gik bølgerne højt på de sociale medier. Baggrunden var den uheldige udtalelse som ejeren af Henne Strand Camping, Peder Kristensen, er citereret for i Jydske Vestkysten 27. oktober 2021. Læs om udtalelsen her 

Kommunikation er vigtig for, at vi kan forstå hinanden og have et gensidigt respektfuldt forhold. “Jo mere uenig du er med nogen, jo pænere skal du tale til dem”. Sådan indleder Clement Kjersgaard vanligvis debatten, ‘Vi ses hos Clement’. Sociale medier ville være pænere at se og høre på, hvis alle tog dette citat til sig.

Udokumenterede påstande i medierne skaber splid

I medierne har der ofte været harske udfald fra campingpladsejere mod autocamperturister og visa versa. Ofte bunder disse udfald i udokumenterede påstande, og indgroede betragtninger omkring de to ferieformer.

For at bygge bro og skabe forståelse for hinandens ønsker og prioriteringer og se på, hvordan vi kan “fylde grøften” med noget stabilt, som gør at vi kan køre på det, har der for nylig været afholdt nogle møder.

Konstruktive dialogmøder

Der er indledt en møderække, hvor følgende aktører deltager: AutoCamperRådet (ACR), Dansk Camping Union (DCU), Camping Outdoor Danmark (CODK) og endelig Alt om Autocamperen (AOAC). På de indledende møder blev problemstillingerne afdækket, og et gennemgående tema er netop manglende og ringe kommunikation og en forståelse af ønsker og prioriteringer.

Det er et spændende forløb, og når man drøfter med alle ovennævnte aktører, så er der en fælles forståelse af, at opgaven ikke er en gordisk knude, men at der kan skabes resultater. Det vil naturligvis kræve noget af alle parter, sådan er det i den demokratiske verden.

Udtalelse fra Anne-Vibeke Isaksen

Vi har netop været i dialog med Anne-Vibeke Isaksen, som er landsformand i DCU for at høre, hvordan DCU stiller sig i forhold til de udtalelser og forløbet i den forgangne måned. Anne-Vibeke Isaksen rammer problemstillingen kort og præcist.

“Der skal arbejdes for ordnede forhold for autocampere, og det behøver ikke nødvendigvis at være på en campingplads.

Jeg er så ked af, at det er kunden ─ altså autocampisten ─ som tages som gidsel. De elsker jo bare denne ferieform. Det er branchen og myndighederne, der fejler ─ ikke kunden ─ medmindre kunden bevidst overtræder skilteregler osv. Det er jo som alt andet.” 

Anne-Vibeke Isaksen, Formand DCU

Bedre kommunikation

Kommunikation er en svær størrelse, men god kommunikation giver gode relationer, et troværdigt indtryk og opbygger tillid mellem mennesker – privat såvel som professionelt.

Vi håber naturligvis, at den dialog som er indledt, vil føre til en større forståelse og respekt imellem autocamperbrugere og campingpladserne.

Pressefoto: Lasse Løndal

jan mattsson
Jan er pensioneret fra Forsvaret. Jan har tilegnet sig mange kompetencer, blandt andet via udstationeringer og udsendelser til forskellige verdensdele i forbindelse med jobbet hos forsvaret. Jan og hans kone Bente har selv autocamper. De har kørt autocamper i rigtig mange lande. Jan er tilknyttet Alt om Autocamperen som freelance skribent.

2 KOMMENTARER

  1. I foråret fik vi endelig vores nye autocamper, og vi glædede os til at afprøve denne form for at være turist. Jeg bruger bevidst ikke ordet ferie, for jeg er gået på pension, og opfatter derfor ikke turene i autocamperen som ferie. Noget af det første jeg erfarede på vores ture var, at jeg slet ikke var så fri, som jeg på forhånd troede, at vi ville være. Vi har indtil nu kun kørt rundt i Jylland, Fyn og Als, og jeg undrer mig over, så mange kommuner der hellere stiller begrænsninger op i stedet for muligheder. Vores formål med at køre på ture er at opleve både naturen og byerne, samt hvis der nogen steder er etablerede turistattraktioner såsom dyreparker og andre former for oplevelsesparker. Da vores autocamper er over 7 m lang, kan vi ikke bare parkere på almindelige parkeringspladser med opmærkede båse, så derfor har vi altid cykler med, så vi kan parkere i udkanten eller tæt på byen eller attraktionen, og det er helt i orden for os. Men vi savner, at de enkelte kommuner afsætter og henviser til sådanne områder. Det ville skabe en hel del turisme, er jeg sikker på. Når vi så har besøgt attraktionen, ville det være rart, hvis vi kunne vende tilbage til autocamperen og overnatte på stedet, for næste dag at drage videre til en ny destination og nye oplevelser. Det eneste vi egentlig har behov for er, at vi ind imellem kan få tømt toilettet og få fyldt vand på, og det kunne være rigtig godt, hvis det kunne lade sig gøre på sådanne områder. Vi vil ikke have noget imod, hvis det ville kræve en eller anden rimelig betaling, heller ikke selvom det nu kan lade sig gøre gratis på forskellige motorvejsrastepladser. Vi har med andre ord ikke længere behov for campingpladsernes ellers udmærkede faciliteter. Tidligere, da vi var på ferie med børnene, benyttede vi flittigt forskellige campingpladser, men det er som skrevet ikke længere vores behov.

    • Hej, Tak for dine super relevante betragtninger, vi sætter meget stor pris på reaktioner omkring de ting og emner som vi skriver om.

      Du rammer lige midt i målskiven, med de problemstillinger/udfordringer vi har som AC turist – faciliteter og P muligheder for AC i byer.
      Flere kommuner har set mulighederne og tilbyder gode forhold for AC turisme, men der er naturligvis plads til forbedring. Det er især kommunerne langs kystlinjerne der har set mulighederne, og udfordringen eller opgaven er at få “overbevist” de kommuner der ligger centralt i landet, til at tilbyde de samme faciliteter.
      Det er en “win-win” situation at se på muligheder i stedet for begrænsninger, detailhandlen m.v. kan få del i et nyt kundesegment ved at åbne op og give mulighed for AC parkering.

      De autocamperpolitiske foreninger gør allerede et stort arbejde med kontakt til alle kommuner i landet, og tilsyneladende er kommunerne lydhøre overfor de argumenter som bringes i spil.

      Kan man selv gøre noget lokalt ? – det mener jeg faktisk at man kan. I ens hjem kommune, er det en god ide at bruge lokal viden til at komme med anbefalinger og ideer til P pladser for AC, og har man behov for støtte i sin kontakt til kommunerne, så ved jeg at AutoCamperRådet står til disposition.

      Mvh
      Jan Mattsson

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her