De sociale medier er vigtige og stærke platforme, når der skal kommunikeres til en stor gruppe mennesker her og nu. Ofte kan man få den fornemmelse, at der er tale om et skafot eller direkte et alternativt gadens parlament. Man kan føler sig fristet til at lade sig rive med af en stemning og med en deraf upassende retorik. Når det sker, så mister de sociale medier helt sin berettigelse som et oplysende medie, og de forkerte konklusioner vil måske blive draget.

Uheldig udtalelse

I slutningen af oktober måned gik bølgerne højt på de sociale medier. Baggrunden var den uheldige udtalelse som ejeren af Henne Strand Camping, Peder Kristensen, er citereret for i Jydske Vestkysten 27. oktober 2021. Læs om udtalelsen her 

Kommunikation er vigtig for, at vi kan forstå hinanden og have et gensidigt respektfuldt forhold. “Jo mere uenig du er med nogen, jo pænere skal du tale til dem”. Sådan indleder Clement Kjersgaard vanligvis debatten, ‘Vi ses hos Clement’. Sociale medier ville være pænere at se og høre på, hvis alle tog dette citat til sig.

Udokumenterede påstande i medierne skaber splid

I medierne har der ofte været harske udfald fra campingpladsejere mod autocamperturister og visa versa. Ofte bunder disse udfald i udokumenterede påstande, og indgroede betragtninger omkring de to ferieformer.

For at bygge bro og skabe forståelse for hinandens ønsker og prioriteringer og se på, hvordan vi kan “fylde grøften” med noget stabilt, som gør at vi kan køre på det, har der for nylig været afholdt nogle møder.

Konstruktive dialogmøder

Der er indledt en møderække, hvor følgende aktører deltager: AutoCamperRådet (ACR), Dansk Camping Union (DCU), Camping Outdoor Danmark (CODK) og endelig Alt om Autocamperen (AOAC). På de indledende møder blev problemstillingerne afdækket, og et gennemgående tema er netop manglende og ringe kommunikation og en forståelse af ønsker og prioriteringer.

Det er et spændende forløb, og når man drøfter med alle ovennævnte aktører, så er der en fælles forståelse af, at opgaven ikke er en gordisk knude, men at der kan skabes resultater. Det vil naturligvis kræve noget af alle parter, sådan er det i den demokratiske verden.

Udtalelse fra Anne-Vibeke Isaksen

Vi har netop været i dialog med Anne-Vibeke Isaksen, som er landsformand i DCU for at høre, hvordan DCU stiller sig i forhold til de udtalelser og forløbet i den forgangne måned. Anne-Vibeke Isaksen rammer problemstillingen kort og præcist.

“Der skal arbejdes for ordnede forhold for autocampere, og det behøver ikke nødvendigvis at være på en campingplads.

Jeg er så ked af, at det er kunden ─ altså autocampisten ─ som tages som gidsel. De elsker jo bare denne ferieform. Det er branchen og myndighederne, der fejler ─ ikke kunden ─ medmindre kunden bevidst overtræder skilteregler osv. Det er jo som alt andet.” 

Anne-Vibeke Isaksen, Formand DCU

Bedre kommunikation

Kommunikation er en svær størrelse, men god kommunikation giver gode relationer, et troværdigt indtryk og opbygger tillid mellem mennesker – privat såvel som professionelt.

Vi håber naturligvis, at den dialog som er indledt, vil føre til en større forståelse og respekt imellem autocamperbrugere og campingpladserne.

Pressefoto: Lasse Løndal

Jan Mattsson
Jan er pensioneret fra Forsvaret. Jan har tilegnet sig mange kompetencer, blandt andet via udstationeringer og udsendelser til forskellige verdensdele i forbindelse med jobbet hos forsvaret. Jan og hans kone Bente har selv autocamper. De har kørt autocamper i rigtig mange lande. Jan er tilknyttet Alt om Autocamperen som freelance skribent.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her