En del autocamperbrugere vælger nemlig at tage nummerpladerne af deres biler, hvis bilen skal stå ubrugt i en længere periode. Det gør de for at spare både forsikring og ejerafgift. Men med til regnestykket i den forbindelse skal lægges gebyrer for at af- og tilmelde nummerplader samt betaling for nye nummerplader.

I min tid i AutoCamperRådet (ACR) havde jeg bl.a., foretræde for Skatteudvalget for at fremlægge denne prioriterede arbejdsopgave på vegne af ACR. Jeg har desuden i forbindelse med mit tidligere job været udstationeret i Stockholm i 4 år. Her fik jeg rig lejlighed til at forstå og afprøve den svenske model omkring sæsonnummerplader. Derfor var det ganske naturligt at tage afsæt heri i forbindelse med mødet med Skatteudvalget.

Vi kan lære af vores naboland!

Ideen bag den model, som vores svenske naboer benytter ─ også kaldet den svenske model ─ er, at man beholder sine nummerplader, uanset stilstand/afmelding af autocamperen. Det administrative arbejde udføres via internettet af den enkelte bruger. Når du har afmeldt din autocamper, må du naturligvis ikke benytte den. Når du igen vil benytte din autocamper, skal du via internettet blot tilmelde den igen. Du slipper dermed for at betale for et nyt sæt nummerplader (som man jo gør i Danmark).

Enkelte politikere i Skatteudvalget udtrykte stor sympati for forslaget og så hurtigt fordelen i et nemt og fleksibelt system til håndtering af sæsonnummerplader. Relativt hurtigt reagerede skatteministeren dog ved at afvise forslaget med henvisning til mistede indtægter ved gebyrer samt udfordringer i forbindelse med et It-system til håndtering af det administrative.

Afbureaukratisering omtales ofte af politikere. En it-løsning, som er baseret på, at den enkelte bruger af- og tilmelder sine nummerplader, er, set med mine øjne, afbureaukratisering.

Grøn omstilling kan gøre det dyrere at have autocamper

Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. december 2020 en politisk aftale om grøn omstilling af vejtransporten også kaldet L 129. Loven trådte i kraft 1. juni 2021 og kan få økonomiske konsekvenser for flere autocamperbrugere, idet den omhandler ændringer til registreringsafgifterne. Kort fortalt betyder det, at jo ringere brændstoføkonomi, din autocamper har, jo mere skal du betale i afgift. Autocampere uden partikelfilter kan i de fleste tilfælde ligeledes regne med højere afgift, idet loven indfører en ny CO2-afgift.

L 129 vil naturligvis få størst konsekvenser for dem, der ikke umiddelbart har økonomi til at købe en mere ”grøn” autocamper eller til at foretage ændringer, som gør autocamperen mere grøn. Umiddelbart kan det også være svært at finde ”grønne” autocampere i en prisklasse, som flertallet kan betale. Vi kan derfor håbe, at regeringen og dens støttepartier vil se indførelsen af et nyt system for sæsonnummerplader som en kompensation for de ændringer, som L 129 medfører for autocamperbrugere.

Underbygget dokumentation

Autocampergruppen Danmark, som er repræsenteret ved Max Watson og John Ipsen, har fremsendt et oplæg til Skatteudvalget. I oplægget beskrives flere forskellige løsningsmodeller til et nyt system til sæsonnummerplader. Du kan se dokumentet på Folketingets hjemmeside: Ny tilgang til sæsonafmelding for autocampere

Oplægget tager afsæt i flere forskellige undersøgelser, og er dermed godt underbygget. Blandt andet argumenterer Max Watson og John Ipsen for, at de udregninger som skatteministeren tidligere har fremsat i forbindelse med afvisningen af det tidligere nævnte forslag, ikke er retmæssige.

Vi må ikke opgive!

Vi ser frem til en reaktion fra skatteministeren, og håber samtidig, at emnet fortsat bliver drøftet og diskuteret i de forskellige foreninger og råd, således at der fortsat bliver lagt pres på de beslutningsansvarlige politikere.

Lad os stå sammen om at gøre et nyt system til sæsonnummerplader til en realistisk mulighed!

Jan Mattsson
Alt om Autocamperen


Links:
Tidligere artikel AutoCamperRådet
Autocampergruppen Danmarks oplæg til skatteudvalget

Pressefoto af skatteminister Morten Bødskov fra skm.dk

Jan Mattsson
Jan er pensioneret fra Forsvaret. Jan har tilegnet sig mange kompetencer, blandt andet via udstationeringer og udsendelser til forskellige verdensdele i forbindelse med jobbet hos forsvaret. Jan og hans kone Bente har selv autocamper. De har kørt autocamper i rigtig mange lande. Jan er tilknyttet Alt om Autocamperen som freelance skribent.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her