Det har været et par spændende år, siden vi begyndte at tale om lithium-batterier. Vi besluttede os for typen LifePo4, og efter en test var vi klar til at forsyne vores medlemmer med de mange batterier, der var landet på lageret. Det har været et spændende projekt.

Lithium-batterierne har været helt uden problemer, men autocampere er indrettet forskelligt, hvad angår opbygning af det elektriske system. Vi har derfor rådgivet rigtig mange af vores medlemmer om vognenes installation af lithium-lader, booster mm.

Workshop om lithium i autocampere på Asaa Havn i 2019

For at komme lidt på forkant med installationen, samtidig med at der blev solgt mange batterier, besluttede vi at holde et par workshop på årets autocampertræf i Asaa. Det var Sten Sørensen, der stod for foredraget. Efterfølgende var vi ude på eftersyn i bilerne, hvor vi ydede hjælp med hensyn til udstyr til ladning af lithium. Samtidig talte vi om, hvad det er, vi ønsker os fremover. Den hastighed batterierne blev solgt med gjorde, at vi skulle genbestille ret hurtigt efter. Vi havde allerede besluttet, at vi skulle have vores egen farve, og at vi ville have påtrykt vores eget Alt om Autocamperen Lithium-Power logo.

Alt om Autocamperens lithium-batterier er nu automatisk frostsikret

Billedet er fra test af frostsikringen – læs mere i fællesforum.dk

Vi havde også en anden vigtig udvikling i støbeskeen – nemlig styring af indladning under 0° Celcius – hvilket lykkedes at implementere, samtidig med det nye kabinet og den nye farve blev klar. Vi valgte en blå, som vi synes passer super fint til alle de Victron-produkter, vi anbefaler. Det giver en god sammenhæng i tingene.

Alt om Autocamperens lithium-batterier vejer nu kun 11kg

Dagen oprandt hvor de nye lithium-batterier ankom med skib. Vi kiggede først indpakningen efter, den så rigtig fin ud. Så pakkede vi batteriet ud, og den velkendte skumindpakning var helt uden transportskader, og det samme gjaldt batteriet. Vi kunne derfor konstatere, at den måde forsendelsen var pakket på, egner sig fint til at videresende med fragtmand. Vi er derfor trygge ved at sende batterierne ud til alle de medlemmer/købere, der bestiller batteri/er. Vi havde bestilt batterierne med nyeste lithium-celler, samt den blå letvægtsboks, og resultat blev en vægt på batteriet på 10,7 kg. Fremover kalder vi det for nemheds skyld 11 kg. Det næste trin var at oplade batteriet, så det blev tilsluttet min Lithium Victron 121525-lader i autocamperen, og samtidig blev mit AGM 100Ah sat til opladning natten over, så de begge var klar til test næste dag.

Alt om Autocamperens lithium batterier vejer nu kun 10,7kg -vi kalder det for nemheds skyld 11kg

Klargøring af udstyr til testen

Næste formiddag skulle der så testes, og for lige at teste det hele kom mit AGM-batteri på bordet, blev tilsluttet min inverter på 5000W med 2 x 50 ¤ kabel og et multimeter, der måler spændingen på batteriet og et multimeter, der viser spændingen, der kommer ud af inverteren. Min varmeblæser blev sluttet til med indstillingen 1.000W. Det var en fin opstart. Alt fungerede, som det skulle, og varmen væltede ud af varmeblæseren. Inden der var gået 3 min. dykkede spændingen dog så meget på 12V-siden, at inverteren slog fra, og det var ikke muligt at genstarte den.

Testens resultater

Nu blev det spændende. Det var jo de nye letvægtceller, der var i batteriet. Kunne de levere lige så meget som de gamle, hvilke der også ligger en test af i Fællesforum. Det hele blev igen rigget til med samme konfiguration, som da jeg testede på AGM-batteriet. Da det hele var rigget til og klar til test, blev der trykket på start.

  • START kl. 10:30 med 100 % opladning
  • Batteri 100 %
  • Spænding 13,5V
  • Spænding 230V /236V
  • Belastning 93,8AMP
  • Forbrug 1266,3W
  • STOP 11:35

Fra kl. 10:30 kørte det hele uafbrudt i 1 time og 5 min, hvor spændingen faldt til 11V, og jeg synes ikke, at det havde noget formål at køre til BMS slog fra, så jeg tvangsstoppede testen. Efterfølgende foretog Sten Sørensen en beregning på batteriets kapacitet på baggrund af de målinger, jeg havde foretaget under testen, og den viste 102Ah ud fra 93,8A i 65 min.

Da jeg havde stået og glædet mig over den vellykkede test et par minutter, skulle det lige prøves, om der stadig var liv i batteriet til at starte op igen. Jeg prøvede i ca. 1 min, og den starter stadig fint op med en belastning på 1000W / 93,4/93,8AMP så testen var vellykket og GODKENDT.

Ole Poulsen
Alt om Autocamperen

Per Ræbild
Per har flere års erfaring i at køre autocamper. Per er primært tovholder i fællesskabet. Per har en del viden omkring IT og andet teknik, og Per deler gerne ud af sine erfaringer, både når han er hjemme, og når han er på tur rundt i europa i autocamperen